6.4. Huiswerkopdracht: geschiedenis van de communicatie

generaties 5Zolang er mensen bestaan, communiceren ze met elkaar. Eerst ontwikkelden ze lichaamstaal en gesproken taal. Later kwam er geschreven en gedrukte taal bij en nog weer later volgden de uitvindingen van apparaten waarmee boodschappen, eerst in geluid en daarna in beeld en geluid, over grote afstanden aan elkaar kunnen worden doorgegeven. En ten slotte kwam er de uitvinding van het internet bij.

Alle middelen waarmee mensen (op afstand) met elkaar kunnen communiceren, noem je ‘media‘. Dat woord is het meervoud van het Latijnse woord ‘medium’. Over de geschiedenis van deze media gaat deze les.

Alle middelen waarmee we aan elkaar informatie overdragen, noemen we media. Een boek is een medium, een krant ook, een film ook, een tv-programma ook. Als je met elkaar kunt overleggen, of op elkaar kunt reageren, noemen we de media sociale media.

Bij deze les hoort een huiswerkopdracht, die je thuis maakt. Je gaat een digitale tijdlijn van de geschiedeis van de media maken. Als voorbereiding ga je in de les op zoek naar informatie op internet. De meeste informatie vind je met de zoektermen ‘communicatie‘ ‘geschiedenis‘ en ‘tijdlijn‘. Dus bijvoorbeeld: ‘Geschiedenis van de communicatie+tijdlijn

Bulb_flashes_3TIP: Engelstalige websites zijn vaak veel vollediger dan Nederlandse. Dus als je zoekt op ‘History of communication+timeline dan vind je verschillende mooie en uitgebreide websites waarin de geschiedenis van de communicatie en dus van de media uit de doeken wordt gedaan.

De Engelse Wikipedia heeft een uitgebreide en overzichtelijke website: Timeline of communication technology

Je gaat als huiswerkopdracht dus zelf een digitale tijdlijn maken. Met daarop de (volgems jou) belangrijkste uitvindingen op het gebied van communicatie en media. Om de opdracht een beetje overzichtelijk te houden, begint de tijdlijn rond 1850 en eindigt hij in 2016.
Je maakt de tijdlijn individueel, je mag bij deze opdracht dus niet samenwerken.

Op je tijdlijn plaats je minimaal tien en maximaal twintig uitvindingen die met de geschiedenis van communicatie en media te maken hebben. Bij elke uitvinding geef je aan in welk jaar hij werd gedaan, wie de uitvinding deed, plus een korte beschrijving van de uitvinding. En natuurlijk zorg je dat er ook een afbeelding bij staat.

Je kunt je tijdlijn op twee manieren (online) maken:
1. een eenvoudige tijdlijn met een eenvoudig programma,
of
2. een tijdlijn met veel meer mogelijkheden, maar ook een wat ingewikkelder programma. We gaan de twee programma’s in de les allebei verkennen.

eenvoudige tijdlijn TIMELINE
tijdlijn meer mogelijkheden CAPZLES

Je maakt deze opdracht dus individueel. Besluit in de les of je het eenvoudige of meer uitgebreide programma gaat gebruiken en welke uitvindingen je het belangrijkst vindt en dus op je tijdlijn wilt plaatsen. Gebruik daarbij voor ideeën de links hierboven.

Zoek en bewaar van elke uitvinding een duidelijk plaatje, noteer wie de uitvinding heeft gedaan en wanneer. Plus (kort en in eigen woorden) wat de uitvinding is. Zorg dat je de plaatjes en je beschrijvingen thuis terug kunt vinden op je tablet. Stuur je tijdlijn als hij klaar is, naar de docent. Gebruik hiervoor dit e-mailadres: LEGhuiswerk@gmail.com
Hoe je jouw tijdlijn moet insturen, wordt in de les voorgedaan.

LET OP: bij het beoordelen wordt geen rekening gehouden of je het simpele (Timeline) of het uitgebreidere (Capzles) programma hebt gebruikt. Met beide tools kun je een 10 halen, als je de opdracht goed uitvoert. Hoe beter je je best doet, hoe hoger het cijfer.

Wil je nog meer weten van de geschiedenis van de communicatie? Er zijn op internet prachtige filmpjes te vinden over de geschiedenis van de communicatiemiddelen en de media. Hier twee voorbeelden. Bekijk ze thuis of in de les:

Inleveren: zie Magister
Weegfactor: 2

↑ NAAR BOVEN ↑

Reacties zijn gesloten.