6.2. Lange slierten

Je kent het allemaal wel: je krijgt een e-mail van iemand die hem niet alleen aan jou, maar ook maar meteen even aan alle andere mensen in zijn adresboek heeft gestuurd. Het maakt nu even niet uit wat voor soort e-mail het is, daar hebben we het later nog over. Het gaat nu eerst om die enorme slierten met adressen.

sliertenrovers
Er zijn mensen die gek zijn op zulke lange slierten adressen. Waarom? Omdat alle mensen die in zo’n sliert staan, iets met elkaar te maken hebben. Ze hebben dezelfde leeftijd, of dezelfde interesses, of ze komen uit dezelfde streek. Ze hebben altijd iets met elkaar te maken.

doelgroepen
Waarom zijn er dan mensen gek op zulke slierten adressen? Omdat ze interessant zijn voor mensen die iets willen verkopen. De meeste mensen die in zo’n sliert adressen staan, zullen tot dezelfde doelgroep behoren. En dan is het superhandig als je ze bij elkaar krijgt aangeboden. In een lange sliert. Vooral als het een e-mail is die wordt geforward, en er al meer van die lange slierten adressen in staan.

goede handel
Er zijn dus bedrijven die voor zulke enorme adresslierten heel veel geld over hebben. Als ze open en bloot op internet staan, kun je ze er papgemakkelijk afplukken. Die bedrijven zijn erin gespecialiseerd om aan zoveel mogelijk van die lange slierten te komen. Hoe kun je er als bedrijf voor zorgen dat er steeds lange adresslierten blijven komen? Door zelf grappige of zielige e-mails te verzinnen en dan te hopen dat heel veel mensen erin trappen en zo’n e-mail aan hun hele adresboek doorsturen. Bingo! Kassa!

adressen verbergen
Je kunt het zulke bedrijven moeilijker maken. Door eerst goed na te denken of je zo’n e-mail wel door moet sturen. Daarover meer in een volgende les. Maar je kunt ook de adressen verbergen, zodat ze minder gemakkelijk door sliertenrovers te rippen zijn. Je leert zometeen hoe dat moet.

adressen selecteren
Eerst nog iets anders. Wat je ook moet weten is dat er heel veel mensen zijn die zulke e-mails liever niet ontvangen. Omdat ze er niet in geïnteresseerd zijn, of omdat ze niet open en bloot in van die lange adresslierten willen voorkomen waardoor iedereen je adres kent, of omdat er risico’s aan zulke e-mails zitten waarover je in de volgende les meer leert.
Daarom mag je NOOIT zomaar een bericht doorsturen aan je hele adresboek. Maak een nieuwe groep aan in je adresboek en noem die groep bijvoorbeeld ‘vrienden’. Selecteer de adressen van mensen van wie je 100% zeker weet dat ze het leuk vinden om zo’n e-mail van jou te ontvangen. Als je over iemand twijfelt: niet in de groep opnemen.

blind carbon copy
Nu leer je eerst hoe je adressen kunt verbergen bij het versturen van e-mails. Dat doe je met behulp van de BCC-knop.

CC en BCC

Als je een e-mail in kopie verstuurt aan iemand anders, omdat je een ander mee wilt laten lezen, gebruik je de CC-knop. CC betekent: carbon copy. Die naam komt van het oude carbonpapier. Dat gebruikten mensen vroeger om van een brief, terwijl ze die schreven, meteen een kopie te maken.

In je e-mailsysteem zit niet alleen een CC-knop, maar ook een BCC-knop. BCC betekent: blind carbon copy. Het woord ‘blind’ zegt het al: alle mensen die via BCC een e-mail van jou ontvangen, krijgen elkaars adres niet te zien. En mensen die op jacht zijn naar lange slierten krijgen de e-mailadressen alleen met veel moeite te zien. Dat betekent dus dat alle mensen aan wie de e-mail wordt verstuurd, door jou beschermd zijn. Omdat ze door jou voor elkaar en voor de buitenwereld afgeschermd zijn. Je bent dus netjes met hun privé-gegevens omgegaan.

  1. stel een e-mail op
  2. adresseer de e-mail AAN JEZELF
  3. neem bij BCC alle adressen op van de mensen aan wie je de e-mail wilt sturen. Selecteer daarbij NOOIT je hele adresboek.
  4. verstuur je e-mail
  5. je ontvangt nu je eigen e-mail in je inbox. Jij kunt nu als enige zien aan wie je de e-mail in BCC hebt gestuurd
  6. iedereen die onder BCC was opgenomen, ontvangt de e-mail, maar dan zonder dat de adressen van de andere mensen aan wie de e-mail ook is gestuurd, zichtbaar zijn.

VOORBEELD VAN HOE HET NIET MOET
NOG EEN VOORBEELD VAN HOE HET NIET MOET

SAMENVATTING

  • denk eerst goed na of je een e-mail wel door moet sturen
  • denk eerst goed na aan wie je een e-mail doorstuurt
  • bescherm de privé-gegevens van anderen door gebruik te maken van de BCC-knop

Begrippen die je moet kennen:

  • CC
  • BCC

↑ NAAR BOVEN ↑

Reacties zijn gesloten.